MAKEANHIMO

Helouuhelouu! Mulla heräs ajatus omasta makean himosta luettuani ihmisten karkkilakoista tai herkkujen syömättömyydestä. Oon kokeillut karkkilakkoa, mutta se ei vaan toimi mulla. Varsinkin se, että kiellän ihan totaalisesti kaiken sokerin itseltäni. Nautin niin paljon makeasta että multa ei karkkeja ( varsinkaan irtareita ) voisi viedä ikinä! :D Muu herkuttelu mulla on kyllä aika minimissä. Sipsit, leivonnaiset yms. eivät herätä sitä herkkuhimoa samalla tavalla kuin esimerkiksi sokeri. Se pirun paholainen.

Ehkä hieman oon saanut vieroitusta karkeista, kun kotona toinen osapuoli huomauttaa aina sokerin ja herkkujen mättämisen huonoista puolista. Joskus toisaalta tekee ihan mieli uhallaan vetäistä levyllinen suklaata tai napostella viimosetkin yhteiset irtarit suuhun.
Meillä kun nykyään syynätään rahkatkin, että niissä ei vain olisi sokeria liikaa. Limppareista oon saanut nauttia ihan yksinään, koska hei, nekin sisältää sokeria vaikka limuista oonkin valkannut nykyään Pepsi Maxin. Toisaalta ihannoin ihmisiä, joilla ei tee mieli karkkia tai niistä on helppo pysyä erossa. Mutta joskus taas huvitteena luen karkkilakko ihmisisten karkkilakoista ja siitä kuinka on pysynyt niistä erosta ja kuinka voi palkita itsensä karkkien syömättämyydestä, hahah :D

karkki

Eihän sokeri mitään terveellistä ole, niin kropalle kuin hampaillekkaan. Mutta sen ylisyynäys jollain tavalla ottaa päähän :D Mun mielestä ei ole mitään pahaa jos viikonloppuna tulee vähän herkuteltua sokerinameilla. Ei se heti tarkoita että elämä on pilalla ja ruokatottumukset ihan retuperällä. Ihminenhän on luotu nauttimaan sokerista, siksi siihen varmaan onkin niin kova himo :D

Oon mä kyllä kokeillut karkkilakkoa, mutta voitte varmaan arvata että se ei mennyt ihan putkeen :D Suklaa, irtokarkit, patukat....nam. Voisin kyllä pienen herkuttelulakon luvata. Nimittäin tästä lähtien lupaan, että karkkipäivää ( päiviä ) vietetään vain viikonloppuna. Eli sokeriherkuttelua vain lauantaisin, jess!

karkki1

Minkäslaisia karkkihirmuja siellä ruudun toisella puolella on? :D
Ja hei kertokaahan teidän omia kokemuksia karkki/herkkulakoista ja miten ne on onnistunut ? :)

PicMonkey Collagepmopp

32 kommenttia

  1. Niin tuttu tunne! Oon yrittänyt karkkilakkoa vaikka kuinka monesti, mutta aina retkahtanut :'D pystyn kyllä elämään ilman karkkia ja herkkuja, jos en päätä lakkoilla, silloin siitä ei tule mitään. Joskus taas vaan huomaa, ettei herkkuja ole tullut kiskottua pariin viikkoon (& ja sit saakin luvan kanssa syödä jos siltä tuntuu) :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei mulla on kyllä niin sama! Ilman karkkeja voi kyllä elää mutta jos ne kieltää niin varmasti tekee mieli :D

      Poista
  2. Mää en kans ikinä pystyisi karkkilakkoon, noi irttarit on myös mun pahe!! :D Ja arvaa vaan alkoks tekeen mieli ku katteli näitä kuvia täällä... :D Mulla tulee automaattisesti semmonen fiilis, et kun joku on kiellettyä, niin sitä alkaa tekeen mieli. Sen takia oon asettanu semmosen karkki/herkkupäivän itelleni aina kerran viikossa 8) (joka venyy aina koko vikonlopuks.. :DD)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, no irtarit on kyllä aika namia! :D karkkipäivä on kyllä hyvä idea! :))

      Poista
  3. Aamen tälle! Kyllä ihminen saa nauttia ruuasta ja herkuista ilman huonoa omatuntoa :D Liika on aina liikaa, mutta kyllä herkut kuuluu mun elämään ihan yhtä lailla kuin muuten terveellinen ruokavaliokin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juuri näin! :D ihana Ellanoora, herkut kunniaan :D

      Poista
  4. Mulla ei mitkään totaaliset karkki/harkkulakot oo koskaan onnistuneet. Yleensä sellasten aikana se herkkuhimo iskee vaan sata kertaa kovemmin :D Mäkin pyrin nykyään siihen, että herkuttelen vaan viikonloppuisin ja silloinkin koitan tehdä sen kohtuudella, mutta joo välillä tosta tulee lipsuttua, mutta ei se onneksi oo niin vakavaa! Irtokarkit on ehkä parasta ikinä<3 :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että en oo ainut jolla ei herkkulakot onnistu :D viikonlopun herkkupäivä on hyvä! ♥

      Poista
  5. Totaaliset lakot onnistuu aika harvoin kellään :D kaikki kohtuudessa ja kohtuus kaikessa on mun mielestä se paras sääntö :) eikä jollain parin viikon/kuukauden lakoilla ole mitään merkitystä jos muulloin vetää karkkia/alkoholia/leivonnaisia mielin määrin :) mä en ennen herkutellut juuri yhtään, mutta mies on kyllä opettanut pahoille tavoille ja ihanat leivonnaiset maistuis mulle ihan jatkuvaan :D karkit ei taaskaan ole yhtään mun juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, hyvä mielipide! :) herkkuja siis kohtuumäärin! :D

      Poista
  6. tosi hyvä postaus, mä niin jaan nää ajatukset! :D huhhuh, ei oo mullakaan ikinä mitkään karkkilakot toiminu.. oon aivan onneton niissä, ja herkkujen napostelu on tosi paha tapa. varsinkin just karkki ja sokeri, varsinaisia paheita mulle. pakko varmaan yrittää jotain lakkoa aloittaa, tai ees sopia itseni kans joku yksi karkkipäivä viikolle, ettei tää syöpöttely aivan karkaa käsistä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih kiva että tykkäsit! :D kiva kuulla etten oo ainut joka ei saa pidettyä itteensä kurissa karkkien kanssa :D viikonloppu herkuttelua kannattaa kokeilla, pientä lakkoilua :D

      Poista
  7. Henkilökohtaisesti en usko totaalikieltoihin ruokavaliossa, ei toimi ainakaan mulle :D Oon nyt kuukauden opetellu siihen että sokerin syönti jää viikonloppuun, ja se on niin lähelle sokerittomuutta kun tällä päällä pääsee :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Johanna kommentista! :) hei tuohan on hyvä, onnistuispa mullakin! :D

      Poista
  8. Henkilökohtaisesti en usko totaalikieltoihin ruokavaliossa, ei toimi ainakaan mulle :D Oon nyt kuukauden opetellu siihen että sokerin syönti jää viikonloppuun, ja se on niin lähelle sokerittomuutta kun tällä päällä pääsee :D

    VastaaPoista
  9. Mä pidin ennen joulua parin kuukauden karkkilakon (enkä oikeestaan syönyt mitään muitakaan hekkuja) ja kun vaan muisti syödä päivän aikana kunnolla ruokaa, niin ei edes tehnyt mieli karkkia, eikä karkin ostaminen muutaman viikon jälkeen enää edes kävässyt mielessä. Olin päättänyt, että jouluna sitten saisin syödä karkkia ja keho oli vierottunut sokerista sen verran, että parin konvehdin jälkeen tuli jo äklö olo. Nykyään annan ittelleni luvan nauttia karkista tai suklaasta, jos mieli tekee, mut jotenki kummasti sitä sokeria ei enää niin kaipaakaan vaan mä nautin paljon enemmän ihan kunnon lämpimästä ateriasta tai kasasta hedelmiä. :) Tietty monillahan on just tollain, että kun jotain kieltää niin sitä tekee kahta kauheemmin mieli, mutta kun antaa luvan ittelleen syödä herkkuja silloin tällöin, niin sitä ei himoittekkaan niin paljoo. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Sonja, mukava kuulla sun herkku tarina! :D kyllä sitä varmasti aika hyvin sokerista vierottuu jos ei sitä syökkään :) hyvä että sulla toimii noin, saisinpa ittenikin vieroittettua hieman sokerista :D

      Poista
  10. Mä en vaan pysty itse luopumaan esim. suklaasta mitenkään! :D Herkuttelen melkein joka viikonloppu ja syön sen yhden suklaapatukan jos iskee se makeanhimo.. Pystyisin itse ehkä pysymään 2 viikkoo ilmaan mitään herkkuja, mutta voi kiesus sitä kiukun määrää! Pitäis toki vaan opetella hyvään itsekuriin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naam suklaa, ei siitä voi luopua! :D itekin tulee kyllä lähes joka viikonloppu jotkut viikonloppu namit ostettua! :)

      Poista
  11. Ei herkuista pysty eikä saa luopua kokonaan, kyllä niitä on vaan pakko saada :D Irttarit ja suklaa on mun heikkous! Yritän kyllä että rajoittaisin sitä herkuttelua enemmän viikonlopuille jolloin siitä saa sellaisen ihanan rentoutumiskeinon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Emilia, juuri näin! :D viikonloppu herkuttelu on jees! :)

      Poista
  12. Mä oon niin sokerihiiri, että huhhuh! Tuossa talvella olinkin kuukauden ilman sokeria ja muutenkin puhtaalla ruokavaliolla, mutta siitä kun ei ottanut opikseen ja aloittanut maltillisesti herkuttelua, niin lähti lapasesta :D Täysin karkkilakkoon en halua ryhtyä, mutta pääsykokeiden jälkeen alan opetella karkkipäivää oikein kunnolla :) Ei ne herkut maistu edes niin hyvältä, jos niitä puputtaa joka päivä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah voi sinua, no opettelet uudestaan tai koitat pitää herkuttelupäiviä :D näimpä!

      Poista
  13. Mulla ei onnistu karkkilakko mitenkään :D Parempi on se, että välillä herkuttelee tai pitää juuri karkkipäiviä! Tykästyin sun blogiin ihan älyttömästi! Ihana ulkoasu sekä kiinnostavia postauksia joten liityin ehdottomasti lukijaksi <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, näin mäkin ajattelen! :) Oij kiva että tykkäät, tervetuloa seurailemaan ♥

      Poista
  14. Herkkulakot saatikka karkkilakot ei toimi mulla. Ja enkä koe niitä tarpeelliseksi. Yksi elämä elettävänä niin miksi ei voisi nauttia herkuista kohtuullisesti. Mä oon niin herkkupylly että mun on hankala kieltää niitä kokonaan pois. :)

    VastaaPoista
  15. Mulla on just sokerilakko meneillään ja vaikeaa on :D Miten sokeri voikaan olla niin hyvää.. Varsinkin suklaa ja kaikki leivonnaiset on mun heikkouksia! :D Mulla ei toimi yhtään sellanen että syön aina sillon tällön vähän, vaan se menee aina överiksi ja alan sallimaan itelleni herkkuja joka päivä. Eli totaalikieltäytyminen aina vähäks aikaa on ainut vaihtoehto! :D Ainiin eksyin jostain tänne sun blogiin ja ihanalta vaikuttaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui tsemppiä sokerilakkoon, en kyllä pystyis ite :D kaikille toimii erilaiset tavat ja kiva että oot löytänyt sulle sopivan :) ja kiitos paljon ♥

      Poista
  16. Hauska postaus! Mä en niinkään karkeista välitä, mutta suklaa ja jotkut leivonnaiset (varsinkin suklaaleivonnaiset) ovat se pikkuruinen pahe ja niistä en luopuisi! Mutta joo hyvähän se on miettiä vaikka yksi karkkipäivä eikä jättää kokonaan pois, sitä jos vaikka pitää lakkoa ja sittenkun se loppuu niin saattaa ahmia senkin lakon edestä sitä makeaa ja eihän siinä sitten ollut mitään järkeä:D Ja hei me eletään vaan kerran;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! :) Karkkipäivä on ihan hyvä vaihtoehto, niin ei joka päivä tule popsittua makeaa :D

      Poista
  17. Siis mä oon ihan kauhea sokerihiiri:'D Ja oon myös hyvin tietoinen siitä miten oon oikeeasti koukussa sokeriin.. Mulla ei myöskään sovi mitkään lakot kun sitten tekee vaan kahta kauheammin mieli:D Itse oon nyt yrittänyt että ottasi just jonkun hedelmän siihen sokerin himoon, että pääsis ees vähä sokeri koukusta pois:'D Mutta ei se onneksi ketään tapa jos aina välillä herkuttelee!

    VastaaPoista

Jokainen kommentti piristää päivääni, kiitos siitä! ♥